کافه آسمون

تاریخچه قهوه ویتنامی چیست؟

فهرست مطالب
طرز تهیه قهوه سرد ویتنامی

در تاریخ اولیه قهوه در ویتنام ، کافه ها در مناطق اولیه شهر ویتنام به دو نوع تقسیم می شوند. اولین کافه های شیک به سبک فرانسوی برای افسران فرانسوی و ویتنامی که برای دولت استعمار کار می کنند ، هستند که عادت این را دارند که روز خود را با قهوه تغذیه کنند.

دوم کافه ارزان قیمت ، که در دکه های رستوران یا میان وعده متعلق به کانتون و دیگر گروه های مهاجر چینی از جنوب چین سرو می شود.

از سال 1868 ، دو شهر بزرگ ویتنام ، سایگون و هانوی ، کافه هایی شیک به سبک فرانسه دارند. دو مرکز وجود داشت که ابتدا شیوه زندگی غربی برای خدمت به استعمارگران فرانسوی ایجاد شد ، اما بعداً توسط مردم محلی پذیرفته شد. در سال 1864 ، سین نام می نویسد ، سایگون دارای دو کافه قدیمی فرانسه بود که لیون و کافه د پاری بودند.

کافه ویتنامی در هانوی

در هانوی ، پس از استعمار فرانسه در ویتنام پس از 1958 ، این کافه به سرعت در سال 1882 تاسیس شد ، جایی که فرانسوی ها با موفقیت هانوی را تا سال 1885 فتح کردند.

روزنامه Tuong Lai Bac Ky (آینده شمال) که در 5 آگوست 1885 منتشر شد ، چندین کافه از جمله کافه du Commerce ، کافه پاریس ، کافه آلبین ، کافه de la Place ، کافه بلوک را ذکر کرده است. این کافه ها بیشتر از توده های محلی مکان های اجتماعی برای تجار و افسران فرانسوی بود.

این کافه ها احتمالاً صاحبان فرانسوی نیز داشته اند ، به عنوان مثال ، Tuong Lai Bac Ky می نویسد که صاحب کافه د بیرا – یکی از قدیمی ترین کافه ها – یک زن فرانسوی بازنشسته است که در سفره خانه نظامی کار می کند.

هنوز مطمئن هستم که قهوه باید محبوبیت بیشتری از طریق مهاجران چینی در شهرها پیدا کرده باشد. توضیحی برای اعتقاد شخصی من در شباهت تلفظ بین نحوه نوشتن قهوه در کانتونی و ویتنامی ، cà phê نهفته است.

من هنوز به وضوح به یاد دارم که وقتی از تماشای فیلم “در خلق و خوی عشق” کارگردان هنگ کنگی وونگ کار وای می گذرد ، از شنیدن قهوه ای که دقیقاً به همان شیوه ویتنامی به کانتونی هجی می شود ، غافلگیر شدم.

بعداً از طریق نوشتن درباره سایگون قدیمی از نویسنده سون نام فهمیدم که قهوه با قیمت مقرون به صرفه تری به عنوان گزینه جایگزین چای در رستوران های چینی و غرفه های خیابانی کارگران سایگون در اوایل قرن نوزدهم سرو می شود.

از آن زمان به بعد ، عادت نوشیدن قهوه باید از محله Chinat Cholon در سراسر سایگون شیوع پیدا کند و جایگزین چای به عنوان محبوب ترین نوشیدنی در سراسر کشور شود.

قهوه ویتنامی امروز

قهوه در ویتنام

نوشیدن قهوه ویتنامی نه تنها کارمندان جوان دفتر ، بلکه تقریباً هر مرد ویتنامی میانسالی هستند. نوشیدن قهوه صبح زود بعد از صبحانه و گفتگو با دوستان مدت هاست که برای بسیاری از ویتنامی ها تبدیل به یک آئین شروع روز شده است.

وقتی فرصت سفر به خارج از ویتنام را پیدا کردم ، فهمیدم که مراسم قهوه کاملاً مختص سبک زندگی ویتنامی است.

من تعجب کردم که در گوانگژو ، یک شهر بزرگ همسایه در چین به هنگ کنگ ، فنجان قهوه تازه دم کرده ای فقط در منطقه خرید بالا پایان برای جوانان موجود است.

یافتن یک فنجان قهوه خوب در چین به عنوان باگت بسیار دشوار است ، در حالی که هر دو کالاهای اصلی در ویتنام هستند. در آنجا من بعد از 100 سال حضور در کشورمان ، اثر برجسته فرانسوی را در فرهنگ ما دیدم.

هر نوشیدنی قهوه ویتنامی احتمالاً یک دزدگیر قهوه است که ترجیحات خودش را به کافی شاپ شهر و کافی شاپ خاص دارد. من یک بار پدرم را به کافه مورد علاقه خود در سایگون ، بن ، بردم که در آنجا دانه های قهوه را از مزارع قهوه در Nha Trang چیده و تازه در Saigon دم کرده بودند.

من طعم قوی ، تازه و صادقانه قهوه آنها را که یادآور سواحل آفتابی Nha Trang بود ، دوست داشتم. بنابراین ، تصور کنید که وقتی پدرم وقتی چای قهوه را چشید ، از دیدن حالت او چگونه اذیت شدم. “خیلی سبک است” ، نظر او است که دیپلماتیک سعی در ناامید کردن من ندارد.

با این حال ، نظر وی ما را به بحث جالبی در مورد تفاوت نسل ما از نظر قهوه سوق می دهد. البته ، هنوز هم به وضوح می توانم یادآوری کنم که او اولین باری که قهوه می نوشیدم با مهربانی یادآوری می کرد.

نوشیدنی های قهوه سنتی ویتنامی

ما در حومه سایگون زندگی می کردیم ، و وقتی من کوچک بودم ، منطقه هنوز پوشیده از درخت بود ، که امروزه وقتی شهرنشینی با کاهش فضای سبز در ازای ساختمانهای مسکونی بلندمرتبه برای دیدار با تقاضای روزافزون جمعیت نزدیک به 10 میلیون نفری که برای جستجوی فرصت های شغلی به شهر می آیند.

در فاصله کمی از خانه قدیمی ما پارک دم سن (به معنای واقعی کلمه به معنای حوضچه لوتوس) بود ، بزرگترین پارک تفریحی در اوایل دهه 90. برعکس ، خانه ما یک کافه کوچک با تلویزیون است که برای محله کاملاً جذاب است ، زمانی که داشتن تلویزیون زمانی لوکس بود.

پدرم معمولاً من را به آنجا می برد و اجازه می داد كنار او بنشینم در حالی كه می دیدم چه فیلم هایی از تلویزیون نشان داده می شود. او معمولاً قهوه بسیار غلیظ و سیاه سفارش می داد. پس از آنکه کودک پنج ساله تصمیم گرفت آن را امتحان کند ، البته بدون رضایت پدرم.

او متعجب و مات و مبهوت شد که دخترش تمام قهوه سیاه و بسیار تلخ را تمام کرده است.

شیر و قهوه یخ زده ویتنامی

قهوه شیر یخ ویتنامی

قهوه یخ زده ویتنامی با شیر سازگار با مناطق مختلف است ، بسته به نوع سلیقه ، روش تهیه ، انتخاب دانه های قهوه ، اما همچنین تاریخ فرهنگ خود قهوه.

در هانوی نامیده می شود “قهوه ای سنگی” (به معنای واقعی کلمه “قهوه ای یخی” ترجمه می شود ، اشاره به رنگ نوشیدنی دارد) ، در حالی که در سایگون به آن گفته می شود “قهوه شیر سرد” (ترجمه شده به عنوان “قهوه شیر سرد”).

امروزه فیلتر قهوه نمونه قهوه ویتنامی و همه جا در همه مناطق ویتنام است ، اما زمانی بود که فیلتر قهوه فقط در ویتنام شمالی و جنوبی استفاده می شد و “قهوه ذخیره شده” (“cà phê vợt”) را ترجیح می داد. در روش اخیر ، از فیلتر پارچه ای برای صاف کردن قهوه آسیاب شده استفاده می شود.

این روش عمدتا توسط مهاجران چینی در سایگون قبل از پایان جنگ ویتنام در سال 1975 مورد استفاده قرار می گرفت و به عنوان یک روش سریع برای صاف کردن قهوه در مقایسه با فیلتر وقت گیر بود.

اما به عنوان یک سایگون ، قهوه شیر ویتنامی به عنوان یک نوشیدنی مخصوص کودکان در قلب من جایگاه ویژه ای دارد.

افکار نهایی

امروزه قهوه آن روز دیگر مد نیست ، زیرا در آن زمان قهوه قهوه خالص نبود ، بلکه به شدت با ذرت ، دانه های سویا و هر نوع ادویه ای که به نظر تولید کنندگان قهوه باعث بهبود طعم می شود ، مخلوط می شد. پس از پایان جنگ ویتنام در سال 1975 ، به دلیل تحریم ایالات متحده و کنار گذاشتن کشاورزی ، دانه های قهوه ناگهان به کالایی نادر تبدیل شدند.

راه حل این بود که پودر قهوه را با ذرت و سایر پودرهای ارزان تر و آسان تر پیدا کنید. مایع قهوه غلیظ ، سیاه قیر و ضخیم است. پدر من که متولد 1960 است ، تمام عمر این نوع قهوه را می نوشید و آنقدر به آن عادت داشت که تصور نوشیدن نوع دیگری را نمی توانست داشته باشد.

حتی اگر می دانست که نوع قهوه مورد علاقه اش با مواد دیگر مخلوط شده است که برای من بسیار عجیب به نظر می رسد ، او قهوه مخلوط را به قهوه خالص ترجیح داد.

چند سال پیش ، دانه های قهوه خالص همراه با ارائه قهوه ایتالیایی ساخته شده از دستگاه های قهوه ، بازگشتند. نسل من که پس از اصلاحات ویتنام پس از سال 1986 بزرگ شد و از رونق اقتصادی کشور لذت برد ، به سرعت با نوع جدید قهوه سازگار شد. چند نفر از دوستان من استارباکس را بیشتر از فروشندگان محلی محلی دوست دارند.

دوستم ادعا می کند که شیر تغلیظ شده طعم اصلی قهوه را از بین می برد و او ترجیح می دهد قهوه را با شیر تازه به ایتالیایی بنوشد. من خودم آنچنان اهل انتخاب نیستم ، یا کاپوچینو یا کافی شاپ می خواهم بدون شکایت.

اما به عنوان یک سایگون ، قهوه شیر ویتنامی به عنوان یک نوشیدنی مخصوص کودکان در قلب من جایگاه ویژه ای دارد.