کافه آسمون

آیا می دانید Arabica بهتر است یا Robusta؟

فهرست مطالب

ج با تکنیک های امروزی که از Arabica و Robusta آمده است آشنا شوید (برنده شوید ، دریافت کنید).

امروزه قهوه یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است. اگر از طرفداران و کاربران آن هستید ، فراموش نکنید که برچسب هایی مانند (100٪ Arabica) (80_20) (70_30) و … را به خود جذب کنید و بارها و بارها از خود یا صاحب فروشگاه پرسیده اید که Arabica چیست. روبوستا چیست؟ تفاوت در چیست؟ و ترکیب مناسب من چیست؟

خوب ، برای یافتن پاسخ همه این س questionsالات ، شما را به ادامه این مقاله دعوت می کنیم:

عربیکا یا روبوستا به چه معناست؟

همانطور که قبلاً توضیح دادیم ، Arabica و Robusta دو نوع قهوه هستند که از نظر منشا ، روش کاشت ، شکل ظاهری ، طعم ، مقدار کافئین ، ترکیب ، خصوصیات و قیمت متفاوت هستند.

1- مبدا:

عربیمتولد منطقه کوهستانی یمن ، اتیوپی (جنوب غربی) ، سودان (جنوب شرقی) است.

روبوستااولین بار در بلژیک توسط کنگره کشف شد. Coffea canephora نامیده می شود ، همچنین بومی جنگل های بارانی نزدیک دریاچه ویکتوریا در اوگاندا است.

2- نحوه کاشت:

عربیدرختان قهوه عربیکا را می توان در ارتفاع حدود هزار تا دو هزار متری سطح دریا (ارتفاع زیاد) کشت کرد ، بنابراین زمان رشد طولانی تر است (حدود 5 سال). این گونه نسبت به شرایط آب و هوایی بسیار حساس بوده و در برابر آفات نیز آسیب پذیر است.

به دلیل ارتفاع زیاد و زمان کاشت بیشتر ، پیچیدگی داخل دانه بیشتر است و از کیفیت مزه بیشتری برخوردار است.

روبوستا: نسبت به درخت عربیکا مقاومت بیشتری دارد و ارتفاع این گونه بین 0 تا 800 متر (ارتفاع کم) است. در نتیجه ، دمای هوا بالاتر است.

  1. سریعتر (حدود 3 سال)
  2. در برابر آفات مقاومت بیشتری دارد.

علاوه بر این ، به دلیل ارتفاع کم پیچیدگی کمتری دارد و طعم محدودتری دارد. هزینه های پایین کاشت و نگهداری این درخت باعث تولید خوب در کشورهای جنوب شرقی آسیا شده است.

3- ظاهر:

عربی:

  • بیضی تر از سایر دانه های قهوه است
  • دانه صاف و صاف
  • خطی که دانه را به دو قسمت تقسیم می کند ، منحنی و S شکل است.

دانه های قهوه عربیکا کمی بزرگتر از انواع دیگر قهوه هستند ، بنابراین فنجان های قهوه بیشتری برای استفاده در یک محصول خواهید داشت.

روبوستا:

  • شکل میوه ها و دانه های قهوه گرد است.
  • دانه ها جوانه زده اند.
  • خطی که دانه را به دو قسمت تقسیم می کند نسبتاً مستقیم است.

4- عطر و بوی (عطر):

عربیاز دیگر ویژگی های قهوه عربیکا می توان به طیف گسترده ای از رایحه ها و رایحه های آن اشاره کرد.در این نوع قهوه ها می توانید رایحه های گل ، میوه ، شکلات ، مغزها ، مرکبات و … را پیدا کنید.

تلخی این نوع قهوه نسبت به نژادهای دیگر قهوه کمتر است ، حتی اگر از این قهوه یک کباب تیره داشته باشید.

روبوستا: طعم محدودتر و خاکی تری دارد. همچنین به دلیل افزایش کافئین ، تلخ است.

طعم قهوه روبوستا به اندازه مقاومت چوب نیست ، زیرا مواد مغذی کمتری به دانه های قهوه می رسد. که به طور مستقیم بر کیفیت قهوه تأثیر می گذارد.

5- محتوای کافئین:

عربی: 1.5 درصد

قدرتمند: 2.7 درصد

6- مواد لازم:

عربی:

  • محتوای کافئین: 1.2 – 1.5٪
  • محتوای اسید کلروژنیک: 5.5-8
  • محتوای لیپید: 15-17
  • مقدار قند (ساکارز): 6-9٪

قدرتمند:

  • محتوای کافئین: 2.2 – 2.7٪
  • محتوای اسید کلروژنیک: 7-10
  • محتوای لیپید: 10.5 – 11٪
  • محتوای شکر: 3-7

این نوع قهوه تقریباً در همه موارد ضعیف تر از عربیکا است ، زیرا قند ، اسیدیته و چربی کمتری نسبت به عربیکا دارد. اما به دلیل محتوای زیاد کافئین و اسید کلروژنیک زیاد ، طعم تلخی دارد.

دانه های عربیکا ضخیم تر از روبوستا هستند.همه ما می دانیم که قهوه حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای بدن ما است. آیا می دانید مقدار این آنتی اکسیدان ها در روبوستا بیشتر از عربیکا است؟! دانه های روبوستا حاوی 7 تا 10 درصد اسید کلروژنیک هستند ، اما این مقدار در 5.5 تا 8 درصد در عربیکا متغیر است. اسید کلروژنیک به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم عصبی عمل می کند و عوامل التهابی را در سیستم عصبی سرکوب می کند و همچنین در افراد مبتلا به یبوست به عنوان ملین استفاده می شود.

7- خصوصیات:

عربی:

  1. قهوه عربیکا به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ، خطر سرطان را کاهش می دهد.
  2. این خاصیت ضد میکروبی قوی دارد و برای سلامت دهان مفید است.
  3. به بهبود عملکرد مغز کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.
  4. قهوه عربیکا به افزایش تولید آندورفین در بدن کمک می کند و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کند.
  5. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه عربیکا به کاهش رادیکال های آزاد بدن و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.
  6. کافئین موجود در آن باعث افزایش تولید انسولین در خون شده و دیابت نوع 2 را درمان می کند.
  7. کافئین موجود در قهوه عربیکا به افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک می کند.
  8. مقادیر بالای کافئین در قهوه عربیکا به درمان ریزش مو کمک کرده و رشد آنها را تقویت و افزایش می دهد.

روبوستا:

  1. قهوه روبوستا خاصیت ادرار آور طبیعی دارد و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان به درمان تب و آسم کمک می کند.
  2. به دلیل مقادیر بالای کافئین ، به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند و با افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن و کاهش وزن می شود.
  3. مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه روبوستا به تقویت عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک می کند.

8- قیمت:

به دلیل شرایط خاص آب و هوایی مورد نیاز ، زراعت عربیکا دشوارتر است و در هکتار کمتر از روبوستا تولید می شود و از آنجا که طعم و مزه بهتری دارد ، کاندیداهای بیشتری وجود دارد ، بنابراین عربیکا گرانتر است.

9- محبوبیت:

عربیکا در سراسر جهان محبوب تر از روبوستا است. در واقع ، حدود 75٪ از تولیدات جهانی متعلق به Arabica و 25٪ مربوط به Robusta است.

10 – نتیجه گیری کلی:

ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید: معیار شما برای انتخاب قهوه چیست؟ طعم و عطر؟ چه مقدار کافئین؟

اکنون که تفاوت های دو نوع قهوه را از نظر طعم و مزه و شکل ظاهری آن درک کردید ، می توانید قهوه مورد نظر خود را متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید ، در این حالت اگر به دنبال عطر (ترش) هستید و بیشتر هستید (شیرین) شما باید قهوه ای بخرید که درصد بیشتری از عربیکا داشته باشد ، در غیر این صورت اگر می خواهید قهوه شما تلخی ، کف و کافئین بیشتری داشته باشد ، قهوه با درصد بیشتری روبوستا بخرید.
اگر موج سوم قهوه را دوست دارید که به آن قهوه سازی گفته می شود و از دستگاه هایی مانند: AirPress ، French Press (فرانسه) ، Comax ، V60 ، Siphon و … Brew تهیه می شود ، ما 100٪ قهوه ویژه از Arabica به شما پیشنهاد می دهیم (قهوه Vicino Blissimo است).
اگر به دنبال قهوه برای دستگاه های اسپرسو و موکا هستید ، ما موادی را ارائه می دهیم مانند: 20٪ Robusta – 80٪ Arabica (قهوه Vicino Contento).
اگر قهوه با شیر مانند لاته ، کاپوچینو ، موکاسرمو م را دوست دارید ، بهتر است از ترکیباتی استفاده کنید که دارای درصد بالایی از روبوستا هستند ، به عنوان مثال (قهوه Vichino Kalma) یا (قهوه Vichino Forte)