کافه آسمون

قهوه چیست و چگونه قهوه بوجود آمده است؟

فهرست مطالب

طبق ویکی پدیا ، قهوه نوشیدنی رایجی است که از دانه های قهوه بو داده و آسیاب شده تهیه می شود. در نیمه گرمسیری قاره آمریکا و برخی جزایر در جنوب و جنوب شرقی آسیا متولد شده و از آفریقا به سایر نقاط جهان گسترش یافته و هم اکنون در بیش از 70 کشور جهان ، عمدتا در مناطق گرمسیری ، آسیای جنوب شرقی ، هند و آفریقا کشت می شود. وقتی میوه های قهوه رسیده می شوند ، دانه های آن جمع آوری و فرآوری می شوند. دانه های خشک قهوه به درجات مختلف برشته می شوند. بسته به سلیقه ، درجه بندی مختلف پخت برای این محصول در نظر گرفته شده است. قهوه کمی ترش است و به دلیل دارا بودن کافئین زیاد می تواند افراد را آزار دهد.

کلمه قهوه به چه معناست؟

واژه عربی قهوه kafa یا kafa است که در اصل نام یک منطقه و شهر در جنوب غربی اتیوپی است که گیاه برای اولین بار در آن کشف شد.فرهنگ شناسان عرب می گویند این کلمه در اصل نام شرابی بود که بعداً به عنوان نوشیدنی تبدیل شد. گفته می شود که ریشه این کلمه فعل “qha” (تلفظ: qahā) به معنی اشتها آور بودن است. زیرا تصور می شد که این مایعات باعث بی اشتهایی می شود.

این کلمه همچنین از طریق زبان های اروپایی به ترکی ترجمه شده است.

چندین دلیل دیگر برای نامگذاری قهوه وجود دارد که یکی از مشهورترین آنها این است که این کلمه از یک زبان اتیوپیایی یا زبان آفریقایی دیگر آمده و در اصل نام منطقه ای به نام کافا در جنوب غربی اتیوپی بوده است. اعتقاد بر این است که گیاه قهوه برای اولین بار در آنجا یافت شد و مردم منطقه آن را بون نیز می نامند.

حدود هزار سال پیش ، ابوعلی سینا توصیف جامعی از قهوه را در کتاب خود آورده است که البته ایرانیان آن زمان آن را بونو می نامیدند و بوعلی نیز از همین کلمه استفاده می کرد. این کلمه ای است که هنوز در اتیوپی استفاده می شود. بوعلی سینا از آن برای تحریک بیماران افسرده استفاده کرد.